För scaleup-bolag med ambitioner och potential som sträcker sig utanför Sveriges gränser är internationalisering en avgörande faktor. Swedish Scaleups har därför tagit fram en lättillgänglig guide med lärdomar kring de utmaningar som tillväxtbolag ställs inför inom internationalisering.

Internationalisering är en kraftfull tillväxtstrategi, men det innebär förstås inte att det är enkelt – tvärtom är det en process fylld av risker. Att ge sig ut på nya marknader kräver tid, engagemang, kunskap och kapital. Just därför behöver många tillväxtbolag extra mycket stöd i internationaliseringsprocessen.

När Swedish Scaleups pratar om internationalisering menas att företag sjösätter sin tillväxtresa på den globala marknaden. Internationalisering är en nyckel till att företag ska kunna skala upp sin verksamhet och bli mer konkurrenskraftiga.

– Scaleup-bolag har stora affärsidéer och ännu större ambitioner – och Sverige är en rätt liten marknad. Ett företag kan bara växa till en viss gräns här, sedan måste det ut på den internationella marknaden, säger Anders Sageborn som är programområdesansvarig för internationalisering på Swedish Scaleups.

Ovärderlig introduktion

Internationalisering genomsyrar hela Swedish Scaleups metodik. På Swedish Scaleups ledarskapsutbildning får bolagsledningen exempelvis lära sig att bygga en global organisation utifrån beprövade globaliserings- och omvärldsstrategier.

Anders Sageborn. Foto: Oskar Omne

För företag som vill ha mer kunskap om den europeiska marknaden erbjuder Swedish Scaleups dessutom tillgång till EuroIncNet-samarbetet, ett ovärderligt nätverk vid etablering på nya marknader i Europa. Företagen kan få coachning från några av Europas topprankade inkubatorer och hjälp med praktiska utmaningar inför en internationell lansering, exempelvis hur de hittar återförsäljare och vilka lagar och regler som gäller för dem på den nya marknaden.

– Genom kopplingen till Europas bästa inkubatorer kan våra företag få tillgång till aktuella och relevanta, lokala insikter. De får arbeta med inhemska konsulter som vet precis vad de pratar om, eftersom de är på sin mammas gata. Samtidigt har de specialkunskap om tillväxtbolag. Det är unikt.

Anders Sageborn 5 bästa tips för att lyckas med internationalisering

  1. Undersök potentiella marknader
    Undersök vilka marknader som kan tänkas ha ett behov av er produkt eller tjänst och läs på om vad som behövs för att etablera sig där i form av resurser, kapital och kunskap. Vad skulle vinsten för bolaget bli på de olika marknaderna?
  2. Leta kontakter i ert nätverk
    När ni har beslutat er för en ny marknad, se om ni har några värdefulla kontakter där. Kanske en av era medarbetare? Även kunder, leverantörer och partners kan fungera som en språngbräda för internationaliseringen.
  3. Sök efter lokala partners
    Hitta en samverkanspartner på plats som verkligen känner den lokala marknaden.
  4. Digitalisera
    Försök så långt det går att digitalisera och förenkla er säljprocess.
  5. Ta professionell hjälp
    Ta kontakt med aktörer som kan stötta er, till exempel Business Sweden, Exportkreditnämnden, ett inkubatornätverk eller landet i frågas handelskammare.

Guide


Klicka på bilden för att läsa Swedish Scaleups guide om internationalisering.
Swedish Scaleups har även guider inom kapitalförsörjningkompetens-försörjning och hållbarhet.