Världens bin står genom sin pollinering för en tredjedel av all mat vi äter. Men av världens 100 miljoner bisamhällen dör 20 miljoner varje år. Det främsta hotet är den fruktade parasiten varroa. BeeScanning, startat av Björn Lagerman, en biodlare från Lindesberg, har en lösning som gör att varroa kan upptäckas och stoppas i tid. Biodlare fotograferar sina bin och skickar dem på analys hos BeeScanning som med hjälp av AI-teknik kan fastställa bisamhällets hälsostatus. Varroa och andra hot kan upptäckas i tid.
– Min drivkraft har från starten varit att hjälpa bina, säger biodlaren Björn. Vi kan nu skörda frukterna av den utveckling vi gjort. Med hjälp av en kampanj i USA är vår försäljning nu all time high.
BeeScanning kom till Inkubera redan 2018, då Björn Lagerman främst hade erfarenhet som biodlare. Inkubera stöttade bolaget genom bland annat affärscoachning, utveckling av affärsmodellen, rekrytering samt har förberett bolaget för att ta in externt kapital.
Företaget fick mycket uppmärksamhet och vann bland annat SKAPA-priset i Örebro län och prestigefulla Venture Cup. De verkliga försäljningsframgångarna har dock låtit vänta på sig.
– Vi har haft en fungerande teknik som upptäcker varroa och andra hot, berättar Björn. Ändå har det funnits utmaningar kring att skapa en tillräckligt användarvänligt gränssnitt samt ett nå ut till marknaden på ett effektivt sätt.
Sedan i höstas har mycket skett bakom kulisserna. Appen och tekniken har vidareutvecklats för att bland annat korta svarstiderna för analyserna. Dessutom har kommunikationen omarbetats och fokuserar nu mer på att BeeScanning är ett bivänligt sätt att upptäcka varroaparasiten.
– Alternativet till Beescanning är att fånga in ett par hundra bin och dränka dem i sprit. Varroaparasiterna upptäcks genom att de sjunker till botten, men bina dör. Vill man upptäcka parasiten och samtidigt vara snäll mot bina är BeeScanning idag det enda alternativet.
För några månader sedan gick BeeScanning med i tillväxtprogrammet Swedish Scaleups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer i Mellansverige. Ett tydligt utfall blev att man bestämde sig för kraftsamling på kärnverksamheten och att driva försäljning. I samband med att högsäsongen inleddes nu på vårkanten, gjorde företaget en offensiv satsning på den amerikanska marknaden. Kampanjen stöttas av Svanberg Invest, en av företagets ägare.
– Vi tar nu med oss de förbättringar vi jobbat med under lågsäsongen och gör en kampanj via sociala medier, som är riktade mot biodlare i USA. Vi har gått från 700 till 3200 aktiva användare på bara ett par veckor och har nått fler all time highs i användning av appen. Vi har högt ROI-värde på kampanjen och kan notera hur såväl omsättning som lönsamhet utvecklas snabbt i positiv riktning.
– Parallellt har vi fått en finansiering från Inkubera och Swedish Scalups för att genomföra ett growth hacking-program, dvs att med hjälp av datadrivna modeller hitta strategier för hur man ska kunna växa effektivt och hållbart över tid. Vi är väldigt tacksamma till att Inkubera tog det här initiativet. Det betyder mycket för oss nu och förhoppningsvis ännu mer på lång sikt.