Allt börjar egentligen med en resa mot fjällen. Nästan varje bil som Mikael Nelderup möter är försedd med en takbox. ”Vad gör folk av sina takboxar de andra 51 veckorna av året”, tänker han. Fem år senare driver han en snabbt växande startup, har byggt upp en produktion och äger ett patent för en produkt som har potential att förändra världens uppfattning om hur en takbox ska se ut.

– Grundidén var att utveckla en takbox som gick att rulla ihop och för att kunna förvaras nästan var som helst. Resultatet blev bättre än vad jag kunnat drömma om. Twistboxes är bland annat rymligare, lättare att lasta och dessutom säkrare än traditionella takboxar.

I tre decennier har takboxar sett i stort sett likadana ut. Den enda egentliga utvecklingen har varit att de blivit mer strömlinjeformade och tunnare i takt med aerodynamikens krav. Twistboxes bryter mönstret. Om den blir en världssuccé återstår att se – men lanseringen har redan satt avtryck på marknaden. Och försäljningen har fått en lovande start.
– Vi finns i 30 länder och har på ett drygt år sålt upp emot 2 000 Twistboxes utan någon egentlig marknadsföring, säger Mikael.

Hemligheten ligger i konstruktionen. En metallplatta i botten integrerad med en plåt i fronten skapar stabilitet och hindrar tung last att åka ut vid en snabb inbromsning. I övrigt består Twistboxes framför allt av ett slitstarkt vävtyg och kraftiga dragkedjor. De stora öppningarna på sidorna gör lastningen smidig.

– Jag trodde att de flesta av kunderna skulle välja Twistbox på grund av den enkla förvaringen när boxen inte används. Men många väljer den eftersom de uppskattar den enkla hanteringen, rymligheten och säkerheten, säger Mikael.

Hans bakgrund som varuhuschef inom sport- och friluftshandeln har gett honom värdefulla insikter i hur målgruppen tänker och vad som krävs för att lyckas med butiksförsäljning. För ett par månader sedan gick Mikael med i Swedish Scaleups.
– Jag försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt från det nätverk jag nu har fått tillgång till. Framför allt vill jag ta till mig erfarenheten så jag slipper göra misstag som både kan kosta tid och pengar.

Siktet är högt ställt. Mikael siktar på att 2029 vara en av de världsledande aktörerna på takboxarsmarknaden. För att nå dit krävs en tydligt strategi för att kunna skala upp verksamheten samt kapital att investera i marknaden. Kampanjer för takboxen som går att rulla ihop ska nu rullas ut över världen.
– Vi har kommit långt med små resurser. Det ska bli spännande att se hur långt vi kan nå med mer kapital i ryggen. Förhoppningen är att stödet från Swedish Scaleups blir en viktig pusselbit för att skapa de ekonomiska försättningarna som krävs, avslutar Mikael.

Mikael Nelderup, grundare Twistboxes.