Allt började med att Dyno Robotics kontaktades av Flygvapenmuseet i Linköping som hade ett ovanligt uppdrag: kunde företaget bygga en robot som svarade på frågor och kunde guida besökarna rätt? Ungefär ett år senare fanns Sveriges första robotpraktikant, Elsa, på plats. Sedan dess har Elsa blivit en attraktion i sig och svarar på unga och äldres mer eller mindre kluriga frågor. Nu efterfrågas Dyno Robotics sociala robotar från fler branscher.
– Hittills har vi sålt robotar till museer, men inom kort levererar vi robotar även till ett par köpcentrum. Det är en marknad där vi hoppas kunna växa, säger Dyno Robotics vd Christoffer Johannesson.
Dyno Robotics är ett Linköpingsbaserat teknikkonsultbolag med AI och robotik som specialinriktning. Företaget startade 2018 och har idag 13 fast anställda som hjälper andra att förverkliga sina idéer. Bland uppdragsgivarna finns namn som SAAB, Ericsson, Toyota och Siemens – samt en lång rad startups.
– R&D-avdelningar på storbolag samt nystartade företag med innovativa idéer är våra två huvudmålgrupper, berättar Christoffer. Men det var inte främst på grund av vår kärnverksamhet som vi fick chansen att komma med i Swedish Scaleups.
Kontakten togs via Joakim Falkäng på Linköping Science Park, som såg en chans att ta in företaget i det så kallade pre scaleup-programmet inom Swedish Scaleups. Den ordinarie konsultverksamheten är framgångsrik, men de sociala robotarna medför en större möjlighet till skalning.
– Vi är ingenjörer i grunden, säger Christoffer. Att marknadsföra en produkt kräver andra färdigheter än att sälja konsulttimmar. Vi insåg att vi behövde stärka vår affärskompetens – och att Swedish Scaleups kunde ge oss det stödet.
Olika versioner av Elsa finns redan på flera museum – Universeum i Göteborg, Tycho Brahe-muséet samt The Doseum i Texas. Via Swedish Scaleups fick Dyno Robotics stöd av konsulten Jan Abrahamsson för att göra en produktsatsning, bland annat mot nya marknader. En satsning som nu börjar ge resultat.
– Vi har alldeles nyligen fått beställningar från två svenska köpcentrum, berättar Christoffer. Det känns förstås spännande att få ett genombrott i en ny bransch.
Dyno Robotics sociala robotar har hittills varit relativt skräddarsydda efter varje kunds önskemål. De robotar som nu ska levereras till köpcentrum får delvis ny funktionalitet. Utöver att kunna guida kunderna till rätt butik hoppas vi även att de ska kunna svara på lite mer kluriga frågor, till exempel att berätta var man kan hitta en viss vara eller ge julklappstips utifrån från vem som ska få den.
– Köpcentrumen kommer själva att kunna uppdatera informationen och följa statistik över vilka frågor som ställs mest. Men framför allt tror vi att robotarna kan bli ett trevligt inslag som underhåller och engagerar besökarna. Det vi sett hittills är att barn och äldre män är extra nyfikna och tar sig längre tid att prata med våra robotar.
– Det mest värdefulla med Swedish Scaleups har varit att vi fått konkret hjälp utifrån våra egna behov, säger Christoffer. Vi har kunnat lära av andras misstag och ta genvägar. Det har gjort att vi utvecklats betydligt snabbare än om vi hade behövt lista ut allt själva, avslutar Christoffer.

Christoffer Johannesson, vd Dyno Robotics





