På en mobilmarknad som tycks vara helt inriktad på att sälja nytt, går Örebro-företaget Refurbly mot strömmen. Företaget erbjuder begagnade mobiler, abonnemang och försäkringar i en helhetslösning. Med nytt kapital från bland annat förre Teliachefen, vill grundaren vd:n David Lundgren Fetah finna en egen väg för företaget.
– Marknaden är mogen för att ett mer hållbart alternativ – såväl miljömässigt som ekonomiskt, menar han. Det ska inte behöva kosta extra att välja grönt.
Det är ingen överdrift att påstå att David växt upp i elektronikbranschen. Hans far, Damir Fetah, har drivit de för örebroare välkända företagen PeCe-data och Mobilverkstan under många år – i perioder med David som anställd. Bakgrunden har inte bara gett honom god kunskap om företagande i stort, utan även chansen att upptäcka nya möjligheter och lediga positioner på mobilmarknaden.
– Jag har lärt känna branschen ifrån, kan man säga. Mobilmarknaden bygger på inköp, sälj, inköp, sälj i en ständigt pågående cykel. De stora varumärkena driver på hårt för att få ut sina produkter snabbt och återförsäljarna tvingas ofta spela med för att kunna fortsätta sälja de mest populära produkterna. Men likriktningen skapar också en lucka för något annat – och det är genom den jag vill gå med Refurbly, säger David.
I stället för att skicka i väg trasiga mobiltelefoner på lagning har Refurbly byggt up en egen kompetens för att för reparationer. Delar som blir över från vissa mobiler kan användas till andra. På sikt hoppas David kunna skapa ett helt och hållet cirkulärt system. Företaget erbjuder begagnade mobiler, ett prisvärt abonnemang och en försäkring i en paketlösning. Slutanvändarna är inte sällan barn som får sitt första abonnemang, men även andra målgrupper förekommer förstås.
– Helhetslösningen och kombinationen lågprisabonnemang kopplat till hårdvara gör oss unika på marknaden, säger David. Vi jobbar målmedvetet med att bygga upp ett egen cirkulärt varumärke inom telekom samtidigt som vi vet att det är en utmaning. För slutanvändarna är ofta mobiltelefonernas varumärken det mest centrala.