Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn.
– Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb. 
 

Kliver man ur hissen på tredje våningen i kontorshotellet Örnen i västra Örebro, stiger man också rakt in i Ecdesigns kontor – ett helt våningsplan. Det är rymligt, luftigt och ena änden finns ett stort och välutrustat gym. Det är ingen slump. Richard är inte bara allmänt träningsintresserad och mån om sina medarbetare. En dominerande del av företaget omsättning kommer från gymbranschen.
– I vår databas finns 3D-modeller av utrustningen från nästan samtliga av världens tillverkare av gymutrustning. Dessutom stora mängder av armaturer, golv, vägmaterial, människor – allt som kan finnas i ett gym och lite till, berättar han stolt.

Ecdesigns programvara finns nu i 160 länder, de omsätter 10 mkr och har 3 mkr kvar på sista raden. Richard menar att företagets framgångar beror på att de 3D-modeller som kunderna skapar i programmet ser så naturtrogna ut. Men minst lika viktigt är enkelheten.
– Nästan alla program av det här slaget är byggda för designers och ingenjörer. Vi har byggt ett program där vem som helst enkelt kan ta fram en säljande 3D-modell på bara några minuter. Snabbhet och enkelhet ligger till grund för allt vi gör.

Ecdesign växer nu snabbt. Omsättningen på 10 mkr skall vara fördubblad på bara ett år. Siktet är 100 mkr efter ytterligare några år. Även om det finns mer att göra inom gymvärlden, väntar nu fler branscher.
– Vi har redan en god försäljning till verkstäder och nu väntar butiksinredning. Vi har redan samtal med flera stora aktörer. Men för mig är det viktigt att allt inte bara handlar om försäljning och omsättning, säger Richard Jag brinner för att ge något tillbaka till samhället och den stad där vi verkar. I takt med att vi växer, kan vi också ge mer tillbaka.

Sedan några veckor tillbaka är Ecdesign med i Swedish Scalups. Första steget vara en hållbarhetsanalys. – Det var kul och blev fantastiskt bra. Vi upptäckte helt nya saker i vårt erbjudande med tydligt hållbarhetsfokus, berättar Richard.

Nästa fas blir en s k utvecklingsdialog och som mynnar ut i hur programmet bäst kan stärka företaget
– Ofta börjar man ifrågasätta hur man jobbar om det går dåligt. Jag tycker att det är bättre att vara nyfiken och lyssna på människor med olika kompetenser när det går bra. Vi gläds åt våra framgångar nu, men det finns alltid saker att förbättra. Här kan Inkubera och Swedish Scaleups bidra med jättemycket, säger Richard.