WeStudent väljer tillväxtprogrammet Swedish Scaleups för att accelerera sin tillväxtresa. Med stort fokus på organisationsstruktur och att hitta rätt strategiska satsningar hoppas företagets grundare och VD Charlotte Breyer på en snabbare tillväxt.

Charlotte Breyer fick idén till WeStudents när hon bodde i Boston för att utveckla sin engelska språkkunskap. Under sin tid som student fick hon ett väldigt bra studenterbjudande från Starbucks, ett företag hon inte haft kontakt med tidigare.

– Jag var inte bekant med Starbucks från tidigare men i och med att jag fick ett så pass bra erbjudande gjorde det att jag valde att ta med mig en vän och gå dit. Vi gillade bemötandet, atmosfären och inte minst kaffet så vi började hänga på Starbucks. Det fick mig att inse att en kraftfull studentrabatt kan vara vägen till en ny upplevelse, berättar Charlotte.

Hon började undersöka hur marknaden för studentrabatter såg ut i Sverige och upptäckte att det inte fanns någon som satsade på lokala butiker och tyckte inte heller att det var så kraftfulla rabatter. Det fanns helt enkelt en plats på marknaden som hon kunde och skulle ta.

WeStudents har från start satsat på att knyta an till lokala och hållbara företag. De vill ge företag samma chans att etablera en ny kundkontakt som hon själv etablerade med Starbucks i Boston.

Idag erbjuder WeStudents studentrabatter till både studerande på högskolor/universitet, Komvux, yrkeshögskolor och gymnasium. De erbjuder även företag en rekryteringsplats för att hitta nya talanger. Vilket går hand i hand med deras vision ”ett meningsfullt arbetsliv” som genomsyrar allt de gör.

Det kan låta lite högtravande, men det ger oss den kraft vi behöver för att ställa in siktet på att underlätta och bygga värdefulla relationer mellan studenter och näringsliv. För vi vet vad studenter vill ha – ett meningsfullt arbetsliv. Precis som vi och våra samarbetspartners. Och det blir så mycket mer meningsfullt när vi vet att våra produkter och tjänster gör nytta, säger Charlotte.

Tillsammans med Swedish Scaleups hoppas hon nu få strategisk vägledning i hur de ska arbeta lyckas med sin tillväxt och för att växa snabbare. Hon är säker på att det finns en del strategiska förändringar som behöver göras för att skala upp verksamheten. Sedan bolaget startades upp 2014 har tillvägagångssättet sett förhållandevis likadant ut, vilket hon nu hoppas få stöd i att se vad som behöver avvecklas och utvecklas för att lyckas på nya marknader.