Intresset för Senions unika tjänst för inomhuspositionering ledde till stor framgång och snabb internationell tillväxt. Några år in i verksamheten insåg killarna bakom Senion att tekniken kunde göra större nytta på annat håll. Men hur kommunicerar man en modifierad affärsidé? Hur förflyttar man sin egen marknadsposition? Svaren fanns inom ramen för Swedish Scaleups.

Linköpingsföretaget Senion lyckades kombinera matematiska algoritmer från flygindustrin med tekniken i Smartphones och utvecklade en tjänst med samma funktioner som en GPS, fast inomhus. Med start 2010 blev Christian Lundquist och hans fem kollegor på kort tid världsledande inom positionering inomhus. Världen imponerades av företagets mjukvarulösning som plötsligt användes i schweiziska industrilokaler, på amerikanska sjukhus och i mängder av asiatiska köpcenter.

Växer i värdekedjan

Sex år efter företagsstarten, 2016, nyttjades den Linköpingsbaserade positionerings-tekniken i närmare 300 byggnader, i drygt 35 länder i samtliga världsdelar. Men ungefär samtidigt började grundarna snegla mot nya användningsområden. Christian Lundquist, VD för Senion, berättar om ett antal förfrågningar från stora företagskontor – med mycket personal – som behövde hjälp med att positionera lediga lokaler. Det visade sig att ineffektiv användning av kontorslokaler var ett ”perfekt problem” för Senions teknik, speciellt när den kompletterades med ett bredare tjänsteerbjudande.

Christian Lundquist, Senion. Foto: Crelle

Christian Lundquist, Senion. Foto: Crelle

-Vi fick höra hur frustrerade medarbetare kastar bort arbetstid genom att ständigt leta efter lediga mötesrum på stora kontorsytor. Här fanns ett perfekt användningsområde för vår teknik – där vi dessutom hade chansen att växa i värdekedjan. Vi ville gå från att skapa och leverera teknik för andra att bygga vidare på, till att kunna erbjuda en helhetslösning, förklarar Christian.

Ny inriktning, nya utmaningar

Sedan ett par år tillbaka fokuserar Senion på kontorslösningen och en ny målgrupp bestående av stora företag med många anställda. Senion har således ändrat riktning från att ”bara” ha sålt en plattform för vidareutveckling av kund, till att själva tillhandahålla en specifik allroundtjänst baserad på sin egen teknik. Men trots att de flesta i ledningsgruppen är vana företagare vid det här laget, innebar skiftet ett antal nya frågeställningar. Frågeställningar som framgångsrikt avhandlats inom ramen för inom ramen för Swedish Scaleups.

-Tekniskt sett jobbar vi med samma kärnprodukt som tidigare, men utmaningarna är många. Vår marknadsföring och vårt försäljningsfokus behöver läggas om för att passa kontorslösningen. Den tidigare plattformen såldes som en teknikkomponent, men nu behöver vi själva ta ansvar för en helhetslösning. Utmaningen blev att beskriva och visa produkten och förklara hur och varför den kan vara till nytta. Vi har behövt hjälp och det har verkligen Swedish Scaleups givit oss, säger Christian.

Mäktiga mentorer, fortbildning och unik metodik

Senion klev på programmet i början av 2019 och aktiviteterna drog igång omedelbart. En serie workshops arrangerades och tillgång gavs till mentorer, metodik, verktyg och dokumentation som byggde såväl idén om ett förändrat Senion som självförtroendet hos killarna i ledningsgruppen.

De har fått hjälp med att skapa en tydlig, genomarbetad strategi som ökat trovärdigheten, bland annat i viktiga samtal med investerare. Övningar med uppgifter relaterade till kostnader och förväntade intäkter har visat hur framtida ekonomiska utmaningar kan se ut och framförallt har Senion fått hjälp med konkreta lösningar och råd om marknadsföring och kontakter med potentiella kunder. Christian identifierar tre huvudområden där han menar att Senions deltagande i Swedish Scaleups varit ovärderligt.

– Vi har kunnat tillsätta en Advisory Board som består av handplockade personer med rätt bakgrund och erfarenhet av våra främsta utmaningar. Som bollplank och rådgivare är de helt outstanding. Vi får gå en utbildning i form av en skräddarsydd mini-MBA på Uppsala universitet, det hade aldrig hänt om inte upplägget hade anpassats för aktiva företagare. Sist men inte minst har en framtagen IRP (Investment Readiness Process) redan använts i skarpa lägen med möjliga investerare, också den mycket värdefull att få hjälp med, betonar Christian.

Att hitta rätt väg framåt

Att få sitt företag genomlyst av nya tankegångar och externa experter har varit sällsynt nyttigt konstaterar Christian och företagsledningen på Senion. Affärerna rullar på för fullt. Den nya helhetslösningen för lokalisering av lediga kontorsrum testas skarps hos ett antal kunder i Linköping och ett par internationella installationer står på väntelistan under våren.

-Vi är mycket tacksamma över möjligheterna Swedish Scaleups givit oss. Jag rekommenderar alla som får chansen att vara med. Trots att vi har just positionering som affärsidé är det inte alltid lätt att veta vilken riktning man ska välja, ler Christian.