För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus.
– Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.
Magnus har jobbat med inredning i många år. Branschen slit och släng-mentaliteten har skavt i honom mer och mer.
– Tyvärr finns det inte någon riktig efterfrågan på begagnad kontorsinredning. I värsta fall hamnar både snygga och funktionella möbler på tippen. Tillsammans med våra kunder vill vi i stället skapa ”det cirkulära kontoret” där bra inredning som inte används kan göra nytta någon annanstans.
Envivo blev direkt efter starten ett Inkubera-företag och fick en handplockad affärscoach. Magnus minns att han snabbt blev utmanad att bygga företaget på sätt som gjorde snabb och lönsam tillväxt möjligt.
– Inkubera hjälpte att redan från början tänka i termerna ”skalbar tillväxt”. Vi har nu ett 20-tal kunder, växer snabbt och blir allt tryggare i vårt affärskoncept.
Sedan ett par månader tillbaka är Envivo med i Swedish Scaleups.
– Swedish Scaleups känns som ett naturligt nästa steg för oss – att skala upp är ju precis det vi vill nu. Efter en första analys över vårt nuläge, har vi nu arbetat med att konkretisera vårt hållbarhetsarbete. Vi arbetar nu för att ta in 5 mkr i nytt ägarkapital samtidigt som vi genom Swedish Scaleups får hjälp att utveckla vår marknadskommunikation. Det känns bara bra faktiskt, säger Magnus.