Teodor Hovenberg lämnade jobbet som energistrateg på det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping för att lansera systemet han själv hade velat köpa om det funnits. Idag förser han bland annat sina tidigare kollegor i bostadsbranschen med visualiserade data så att de enklare kan ta hållbara beslut.

Allt började i slutet av 00-talet när ett EU-direktiv ålade fastighetsbolagen att göra energideklarationer för sina fastighetsbestånd. Teodor insåg att om man tog fram lite mer data än vad EU krävde, skulle det vara till stor nytta. Ett antal år senare, 2016 för att vara exakt, grundade han Envista tillsammans med utvecklaren och vännen David Björkevik.

– Det finns en massa bra data som inte används fullt ut. Vår värmeprestandaanalys nyttjar bland annat myndighetsdata, som kombinerat med information om energiförbrukning och en AI-approach skapar många nya insikter. Genom att visualisera resultatet i pedagogiska 3D-kartor och bubbelgrafer, blir det lätt för kunderna att förstå var de kan göra de största vinsterna. Dessutom blir priset relativt lågt och det spelar ingen roll om fastigheten ligger i Kiruna eller Malmö, säger Teodor.

En annan fördel med företagets arbetssätt är att det blir möjligt för våra kunder att se hur deras byggnader presterar i förhållande till andra fastighetsägares byggnader, säger Teodor. En del blir stolta när de får se resultatet från decenniers strukturerat arbete, medan andra inser att de har jobb kvar att göra.

Stångåstaden är en av Envistas kunder. I verktyget presenteras det hur man kan spara energi i ett fastighetsbestånd.

Envista har vuxit organiskt, sakta men säkert. Det har alltid funnits en vilja att arbeta i nära samverkan med kunderna, men också en vilja att på sikt skala upp verksamheten. När Jan Abrahamsson på Linköping Science Park kontaktade företaget och erbjöd chansen att vara med i Swedish Scaleups, var beslutet enkelt.

– Vi har i princip bara börjat vår samverkan med Swedish Scaleups, säger Teodor. Men vi ser redan positiva effekter av samarbetet, exempelvis har vi förbättrat vår säljprocess. Vi hoppas också att vi ska få hjälp att ta in nytt kapital och att börja växa internationellt. Vår produkt ska naturligtvis användas i många länder, inte bara i Sverige.

 

Mälarenergis blev nyligen Envistas kunder. Deras vision är att använda Envistas verktyg i samverkan med fjärrvärmekunderna och hjälpa dem att göra smartare energiinvesteringar

För en tid sedan blev Mälarenergi i Västerås kund. Det öppnade dörren för ett nytt spännande arbetssätt. Mälarenergis vision är att använda Envistas verktyg i sin samverkan med fjärrvärmekunderna och därmed hjälpa dem att göra riktigt smarta energiinvesteringar. Envista kan genom denna nya typ av samverkan nå många nya slutanvändare.

– Vi kan fungera som en oberoende part som hjälper energibolag och fastighetsägare att bli mer öppna mot varandra. Det finns stora vinster att göra om man hittar ett gemensamt språk och vågar dela med sig av sina kunskaper. Det här driver oss mer än något annat. Vi vill vara med och bidra till en storskalig energiomställning både i Sverige och internationellt. En förutsättning är då att vi alla hjälps åt och drar åt samma håll, säger Teodor.