Niclas Söör, DoSpace. Foto: Crelle

DoSpace hjälper företagare att finna sin plats i tillvaron genom att erbjuda flexibla arbetsytor på bekväma kontorshotell. Trots det var det inte självklart för grundaren Niclas Söör var DoSpace själva hörde hemma. Hur skulle man ta affären vidare framåt? Genom deltagande i Swedish Scaleups klarnade bilden av hur snabb tillväxt bäst ska genomföras.

Ambitionsnivån är hög och målsättningen minst sagt utmanande. DoSpace planerar att expandera snabbt och mycket. Redan år 2025 ska 30 kontor vara i drift och omsättningen väntas ligga runt en kvarts miljard. Niclas Söör låter säker på sin sak, samtidigt som han ödmjukt konstaterar att mycket hänger på den egna förmågan att locka nya investerare. Tack vare det skräddarsydda programmet inom Swedish Scaleups ser utsikterna ljusa ut.

Människor behöver människor

Viljan att få DoSpace att växa har funnits hela tiden. Företaget har expanderat rejält sedan den första kontorssiten invigdes i Mjärdevi 2017 och finns idag med fem kontor på fyra orter. Verksamheten har växt också rent organisatoriskt och idag är 7 personer, delägare och anställda, delaktiga i driften av DoSpace. Idén att sammanföra olika typer av företagare och låta dem dela arbetsplats landade uppenbarligen helt rätt i tiden.

-Det kändes nästan konstigt att det inte redan fanns kommersialiserade kontorshotell här när jag öppnade den första siten i Mjärdevi. Varför ska man fastna i långa kontrakt, betala dyr hyra och ändå tvingas fixa allt praktiskt själv? Behovet av smidiga ekonomiska lösningar, bekvämlighet och inte minst en social gemenskap bubblade bland Östergötlands kontorslösa företagare och det har bara varit att köra på, ler Niclas.

Vi vill satsa, men hur gör vi?

Tillväxt sker inte av sig självt och frågor väcktes under resans gång. Plötsligt fanns fler delägare att ta hänsyn till, investeringen i både tid och pengar blev allt större och Niclas förstod vikten av att samla ihop trupperna och rusta inför nästa satsning. Men hur?

-Vi var övertygade om att vi ville fortsätta expandera men behövde hjälp med styrning, strategi och tillvägagångssätt. Framförallt saknade vi kunskap om vad som egentligen är viktigt för externa investerare. Deltagandet i Swedish Scaleups kom som en skänk från ovan, säger Niclas.

Biljett till finansieringsresan

DoSpace ingick från början i Swedish Scaleups Growth Circle, där ett antal olika tillväxtbolag utvecklas i grupp.  Tack vare erfarenheterna därifrån sökte Niclas sig vidare till acceleratorsprogrammet, en mer intensiv form av coachning som anpassas efter DoSpace egna förutsättningar. Här fanns en gedigen IRP (Investor Readiness Process) att bita tag i och DoSpace ledning fick hjälp med det mesta som krävs i förberedelserna för en finansieringsresa vid önskan om snabb tillväxt.

-Tack vare mentorer och coachning kan vi se bolaget med nya ögon, slå hål på tidigare tänkta tankar och förstå en investerares perspektiv. Vi har tvingats reflektera över hur vi bäst leder oss själva framåt och tragglat en hel del tuffa beslut. Med hjälp av en färdig metodik med tydliga checkpoints och åtaganden har det varit smidigt – och sanslöst nyttigt – att genomgå processen, säger Niclas.

Självkänslan växer i takt med företaget

Listan kan göras lång över värdefulla insikter och moment som DoSpace tar med sig från acceleratorsprogrammet. Den nya tryggheten i ett investerarsamtal, förmågan att paketera sitt erbjudande, vikten av att alltid presentera relevanta underlag, ha rätt beräkningar och att tydligt kunna dela sin framtida vision.

Mitt i alla ”hårda fakta” och konkreta fördelar med programmet återkommer Niclas gång på gång till vikten av en känsla. Känslan att fler personer tror på företagsidén, bekräftelsen i att han gör något rätt och att expansionen faktiskt kommer att lyckas.

-För oss har det varit en fantastisk boost att alla de kompetenta människor som granskat vårt företag tycker att vi är bra. Att DoSpace är värt att satsa på. Bara att bli antagna till programmet var värsta kicken för oss. Vi satsar stort och varken 2025 eller de 30 planerade kontoren känns särskilt långt borta. Inte längre bort än kanske ett par siter utanför Sverige också, ler Niclas.