MapTun Performance har gått från ett hobbyprojekt till att göra en vinst på 4,6 miljoner kronor – bara i juni 2020. Med lite stöd från Swedish Scaleups ser VD:n Fredrik Bengtsson ingen gräns över hur många digitala trimsatser Örebroföretaget kan sälja.
Som många andra framgångsrika företag startades MapTun Performance som en passionerad hobby. I det här fallet kretsade passionen kring att utveckla uppgraderad mjukvara till favoritmärket SAAB. Men det var när företaget skiftade fokus till digitala trimsatser för snö- och vattenskotrar som tillväxten tog fart – i stil med de fordon som ges bättre prestanda, körbarhet och tillförlitlighet med MapTun Performance mjukvara.
Satsningen visade sig lyckad, mycket lyckad, men den hade ännu mer att ge. Förklaringen är enkel: med en digital mjukvara som produkt och världen som marknad finns det som bekant ingen begränsning för hur många trimsatser som kan säljas.
Swedish Scaleups gav nya insikter
Men Maptun var alltså experter på mjukvarutrimsatser. Inte på att skala företag.
– Vi var bortskämda med en bra produkt som kunderna själva sökte upp och laddade ner. Dessutom hade vi en ganska låg utbildningsgrad internt. Alla var duktiga inom sitt område, men vi behövde ta ett steg bakåt. Se potentialen, öka kompetensen, hitta strategierna, analysera produkterna, nå nya marknader och pusha produkten aktivt.
Då kom Swedish Scaleups in i bilden. I ett skräddarsytt program fick Fredrik Bengtsson och MapTun Performance med start 2019 djupdykningar i hållbarhetsanalys, kapitalanskaffning och ledarskap.
– Min kompetensresa har varit helt enorm. Jag har gått från en tekniker som driver företag, till att få en stor förståelse och kompetens att driva företaget framåt.
Vad i programmet har varit viktigast för dig som företagsledare?
– Det må låta hur tråkigt som helst, men för min egen del har intern- och externredovisningen varit väldigt bra. Jag har även insett att det kan vara svårt att vara VD, ägare och utvecklare samtidigt – och dessutom försöka göra allt bra. Det var en viktig insikt.

Min kompetensresa har varit helt enorm.
Fredrik Bengtsson, VD MapTun Performance
2018 omsatte Maptun 59 miljoner och året därpå 60 miljoner, men sommaren 2020 slog alla rekord. De gjorde nämligen 4,6 miljoner i vinst – bara under juni månad.
– I dag är Maptun ett självspelande piano där kunderna gör allt själva. Det låter enkelt, men det ligger jättemycket teknik och coola grejer där bakom. Nu när systemet sitter så är det helt fantastiskt. Det är lite som Appstore – det bara ramlar in pengar, säger Fredrik Bengtsson och fortsätter.
– Vi har valt att nischa oss mot en ganska liten marknad: snö- och vattenskotrar och ATV/UTV (fyrhjulingar). Men på en världsmarknad finns det en enorm potential. I dag har vi en plattform som är otroligt skalbar och som gör att vi kan expandera på så många ställen. Det är verkligen jättefränt. Nu är vi redo för framtiden.
Och vad händer i framtiden?
– Vi kommer att gå med 12 miljoner i vinst i år. Nästa år kommer det att vara ännu högre. Och om tre år kan vinsten ligga på 30 miljoner. Fortsätter vi att skala upp, som vi börjat göra nu, så blir det galna pengar. Sedan får vi se hur vi väljer att göra, men hjälpen har verkligen varit fantastisk.
Skulle du rekommendera andra att söka sig till Swedish Scaleups?
– Absolut! Har man ett företag med potential, så är det fantastiskt att kunna ta reda på vad som krävs för att skala upp verksamheten. Dessutom: det kostar dig inget. Det finns verkligen superbra hjälp att få.
Bästa erfarenheterna från Swedish Scaleups:
- Intern- och externredovisningen.
- Hållbarheten. ”I dag jobbar vi mycket med detta och behöver inte stå som fån när konsumenter eller journalister ställer frågor.”
- Den allmänna kompetenshöjningen på företaget.
Fakta om MapTun Performance
Produkt: Digitala trimsatser för vatten- och snöskoter.
Ägare: Lennart Gunnarsson, Johan Högberg och Tommy Söderlund.
Grundat: 2000
Ort: Örebro
Omsättning 2019: 60 miljoner