Snabbväxande tillväxtbolag behöver ibland hjälp när växtvärken blir för stor. Swedish Scaleups skräddarsydda advisory boards, externa rådgivare från akademi och näringsliv, stöttar företag med allt från rådgivning till konkreta kundkontakter. Så här funkar det!
Företagen som deltar i Swedish Scaleups har skiftande bakgrund, olika målsättningar och finns inom vitt skilda branscher. Gemensamt är att de alla, förr eller senare, kommer att stöta på utmaningar längs vägen. Och det är här som ett advisory board kommer in i bilden. I Swedish Scaleups advisory boards samlas representanter från både akademi och näringsliv för att coacha företagare mot sina mål.Och det är just företagets egen affärsidé och unika utmaningar som styr vilka mentorer som rekryteras.
Daniel Kindström, professor i Industriell marknadsföring vid Linköpings universitet är en av de aktiva mentorerna som ingår i advisory board. Han jobbar bland annat med proaktiva marknadsstrategier, affärsmodellsinnovation och så kallad tjänstefiering av tillverkningsindustrin och han delar gärna med sig av kunskap och erfarenheter.
– Min roll handlar om att vara bollplank i de kritiska tillväxtfrågor som bolaget väckt i sin tillväxtplan men också att lyfta blicken ytterligare. Att ställa fler och nya frågor som kanske inte ställts innan. Vi ska hitta de affärsmodeller som skapar mest värde och som innebär att företaget kan växa. Jag brukar prata om att kärnan är att välja rätt kunder och utveckla rätt erbjudande, inte så lätt men superviktigt i tillväxtfasen, säger Daniel Kindström.
Tack vare ett skräddarsytt advisory board får tillväxtbolagen ett unikt bollplank av erfarna personer med akademisk spetskompetens, branschkännedom och ett aktuellt nätverk inom sitt specifika område.
Linköpingsföretaget Senion som framgångsrikt skapat en smart-office lösning med hjälp av egenutvecklad mjukvara, är ett av bolagen som kommit längst i processen med advisory board. Senions vd, Christian Lundquist, anser att deras mentorer – Daniel Kindström och Heléne Lidström, tidigare marknadschef bl.a. på Finnair och Microsoft – bidrar med värdefulla perspektiv på Senions verksamhet.
– Hjälpen vi får av våra mentorer är klockren. Vi har fått en lyckad kombination av en professor och en erfaren företagsledare som förutom goda råd och insikter också ger oss bra kontakter rakt in i branschen. Deras specialanpassade kunskaper passar oss perfekt och de bollar våra utmaningar på sätt som vi aldrig kunnat göra själva. Dialogen med Daniel och Heléne gör att vi lär oss massor, säger Christian Lundquist.
3 snabba om advisory board:
Vad är det för något?
En skräddarsydd samling av externa rådgivare från akademi och näringsliv som stöttar företag med allt från rådgivning till konkreta kundkontakter.
Vem kan få hjälp av ett advisory board?
Om du är ett tillväxtbolag som blivit antagen till Swedish Scaleups program kan du få hjälp av ett individuellt anpassat advisory board för ditt bolag.
Vad kan de hjälpa mig med?
Det beror på vad ditt bolag behöver hjälp med! Mentorerna i ditt advisory board kan vara ett bollplank i allt från strategiska beslut, marknadslanseringar, tjänstefiering, produktutbud och forskning. Förutom erfarenhet och spetskompetens bidrar de även med sina egna nätverk vilket kan vara gynnsamt för din affär.