Alla företag som vill skala upp vet att det ofta krävs extern finansiering för att växa. Att vända sig till banken är ett vanligt första steg och det alternativ som innebär lägst kostnad. Men hur förbereder du dig för att maximera möjligheterna att få ett beviljat lån från banken? John Bergmar på Swedbank i Linköping delar med sig av sina bästa tips.

Viljan att växa ligger i de flesta företagares DNA. Men att skala upp verksamheten kostar pengar och ofta måste dessa pengar lånas av externa parter. Grovt indelat finns det tre aktörer att vända sig till för finansiering. Banken, Almi eller så kallade affärsänglar/VC-aktörer.

Dessa tre grupper är beredda att ta olika mycket risk och kräver i gengäld olika mycket ränta tillbaka. Banken är den aktör som oftast tar ut lägst ränta, men är också de som kan ta lägst risk. Så hur förbereder man sig inför ett bankmöte för att få banken på kroken?

– Många företagare är bra på att förklara vad de ska använda pengarna till, men sämre på att beskriva vilken effekt investeringen skapar. Som rådgivare vill jag veta i siffror vad investeringen genererar, på kort och lång sikt, eftersom mitt uppdrag är att analysera om och när företaget kan betala tillbaka lånet, samt vilka säkerheter som är lämpliga, säger John Bergmar.

John Bergmar är företagsrådgivare på Swedbank i Linköping och träffar många scaleups-bolag som söker finansiering. En vanlig fråga i dessa tider är naturligtvis hur coronakrisen påverkar chanserna att få lån. Svaret är att det inte handlar om corona, utan om att du som företagare klarar av att identifiera var dina risker finns – och ringa in vilka åtgärder du bör genomföra för att sänka riskerna.

– Vi har sett många exempel på kreativitet som föds i dessa tider, och det är jättebra. Det vi kollar är om företagen har identifierat riskerna och vad de planerar att göra åt det. Har du tagit fram en tillfredsställande lösning är det såklart inget problem, men om du inte har en lösning så måste vi tyvärr säga nej.

John Bergmar, företagsrådgivare på Swedbank i Linköping

5 steg – så förbereder du dig inför bankmötet

  1. Välj rätt bankkontakt
    ”Det första du ska tänka på är vem du bokar ditt bankmöte med. Som i nästan alla sammanhang är det en fördel om du har någon som kan guida dig till rätt person. Fundera därför på om du känner någon med högt anseende i näringslivet som kan presentera dig för sin bankkontakt. Gör du inte det så vänd dig till vänner och bekanta som driver företag, hör om de är nöjda med sin bank och om de kan koppla ihop er med sin kontaktperson och lägga ett gott ord för er. Det ökar sannolikheten för en bra start och för att du får den uppmärksamhet du förtjänar. Dessutom har rådgivaren ett eget mål – att leva upp till sitt goda rykte!”

  2. Sätt din affärsidé på fem minuter
    ”Mitt råd är att skicka så lite info som möjligt om ditt företag innan mötet. Satsa istället på att själv skapa det första intrycket genom din egen passion och entusiasm. Öva på att förklara din affärsidé på fem minuter och fundera på hur du bäst väcker nyfikenhet. Tänk också på att det ska vara enkelt att förstå din idé utan några förkunskaper om exempelvis branschen. Ett tips kan vara att öva på någon utomstående för att få feedback innan mötet med banken.”

  3. Skapa förtroende för ägarstrukturen
    ”Naturligtvis är det jätteviktigt att rådgivaren känner förtroende för dig och för andra eventuella ägare i företaget. Berätta därför utförligt om din och de andras bakgrund, vilka erfarenheter ni har med er in bolaget och varför ni utgör ett högmotiverat och högkompetent team. Om ni har gjort eller planerar att göra nyemissioner är det naturligtvis också av största intresse för banken.”

  4. Fokus på positivt kassaflöde
    ”Rådgivarens uppgift är att först förstå ditt behov, därefter bedöma din återbetalningsförmåga och till sist titta på vilka säkerheter som är lämpliga för lånet. Hjälp rådgivaren att förstå hur du planerat att betala tillbaka genom att göra en realistisk budget för de kommande åren. De kommer att se igenom glädjekalkyler, men däremot kan det vara en idé att både göra en best case- och worst case-scenario. Det är viktigt att du tydliggör när ni kommer kunna visa upp ett positivt kassaflöde. Är det längre än 12 månader bort är ditt case krasst sett inget för banken. Det betyder inte att det är ett permanent nej, utan snarare att banken inte kan ta lånet just nu. Be gärna rådgivaren om feedback vad ni ska ha ”uppfyllt” till nästa gång. Om ditt positiva kassaflöde ligger längre bort i tiden kan det också vara lämpligt att söka kontakt med Almi Företagspartner eller affärsänglar, som sannolikt har en annan approach till frågan än banken.”

  5. Var konkret med vad du vill uppå
    ”Försök vara så konkret som möjligt med vad exakt det är som du vill uppnå med lånet. Jag ska exemplifiera vad jag menar genom att dra en parallell till vilket svar jag hade velat ha om jag frågade dig som privatperson vad du sparar till. Jag vill inte att du svarar ”till framtiden”, utan att du sparar för att exempelvis kunna köpa en båt. Men jag vill inte att du stannar där. Jag vill veta exakt vilken båt du vill köpa. Vilken årsmodell, hur stark motorn ska vara, om den ska ha fiskeutrustning, vilken fiskeutrustning den i så fall ska ha, var båtplatsen kommer vara och var du tänker åka. Så konkret bör du kunna vara med dina planer för ditt företag. En bra och genomtänkt plan imponerar på de flesta rådgivare!”