När Impecta Fröhandels tillväxt slog i taket aktualiserades frågan om framtiden. Hjälpen från Swedish Scaleups blev starten på ett helt nytt kapitel i företagets historia.
I lilla Julita utanför Katrineholm har Impecta Fröhandel huserat sedan 1970-talet. Familjeföretaget grundades av en hobbyodlande pappa och mamma med bakgrund som florist. Sedan 2005 är det barnen Veronica Gårdestig som är vd och brodern Michael Karlsson som är marknadschef.
– 2019 omsatte vi 50 miljoner, förra året nästan 80 miljoner och i år närmar vi oss 100 miljoner enligt prognosen. När företaget växer så snabbt uppstår en mängd frågor och situationer som kräver eftertanke och svåra beslut. Det går inte att bara köra på i gamla hjulspår. Komplexiteten har ökat i takt med vår tillväxt, säger Veronica Gårdestig.
Swedish Scaleups var startskottet för nästa steg
Veronica Gårdestig och Michael Karlsson fick hjälp av Swedish Scaleups med att hitta nya infallsvinklar och tid för reflektion som annars var svårt att få tid för i en hektisk företagarvardag. Impecta Fröhandel uppvaktades av många investerare som var intresserade av företaget. För Veronica och Michael var frågan om hur de bäst skulle säkra företagets framtid oerhört viktig.
Inspirationen från andra i liknande situationer och erfarna rådgivare bidrog med nya insikter och tankar som var värdefulla för att ta sig vidare. Och en av de viktigaste insikterna var att de själva behövde bestämma sig för vad de ville – både för sitt företag och för sig själva privat – för att kunna fatta de beslut som behövde fattas.
– Vi var inte rustade för att möta investerare utan behövde landa i vad vi själva ville i framtiden. Det kunde Swedish Scaleups hjälpa oss med. Programmet gav oss tid och värdefull input som hjälpte oss att landa i ett beslut, säger Veronica Gårdestig.
Att vara del av nybildad koncern ger trygghet framåt
För Veronica och Michael innebar tankearbetet som påbörjades under tiden med Swedish Scaleups att företaget i dag är en del av en nybildad koncern med norska majoritetsägare. Det är ett strategiskt beslut som hjälper Impecta in på den norska marknaden.
– Våra nya ägare passar oss på så sätt att vi värdesätter kvalitet i produkter och i företagandet. Michael och jag är kvar i våra roller och man lyssnar mycket på vad vi tycker och tänker. Det är en trygg partner att ha med sig i vår fortsatta resa med företaget, säger Veronica Gårdestig.
Pandemin gav en extra skjuts till försäljningen
Coronapandemin innebar förändrade vanor för många och intresset för odling ökade i Sverige. Många involverade också barnen i odlingen, det blev ett sätt att umgås och samtidigt förmedla kunskap om naturen. Impecta Fröhandel har en hög andel återkommande kunder och utmaningen just nu är tillgången till fröer som är ansträngd efter att mycket sålt slut under pandemin.
– Det är helt andra utmaningar i dag än när jag tillträdde som vd 2005. Men grunden och det som är allra roligast kvarstår. Våra produkter – att jobba med att driva produktutvecklingen framåt. Och att få se medarbetare utvecklas med företaget och axla nya ansvarsområden, det är det bästa med mitt jobb, säger Veronica Gårdestig.
Fakta // Impecta Fröhandel
Produkt: Säljer fröer till hobbyodlare över nätet
Grundades: 1975
Omsättning: 78 miljoner (2020)
Prognos 2021: 100 miljoner
Antal anställda: 36
Ort: Julita
Tre bästa erfarenheterna av Swedish Scaleups enligt Veronica Gårdestig
- Tid för reflektion och möjlighet att hitta nya infallsvinklar som lyfter företaget till nästa nivå.
- Programmet skräddarsyddes efter just våra behov.
- Möten med andra människor i liknande situationer.