Freelway skapar smarta, samordnade transporter av personer och varor. Och i coronatider ger de en hjälpande hand med hållbara hemleveranser. VD Tobias Forngren berättar om företaget som gått från noll till hundra med lite hjälp från Swedish Scaleups.
Via ett snillrikt, digitalt matchningssystem hjälper Freelway företag och organisationer att öka fyllnadsgraden vid transport av varor och personer. Deras tjänst leder inte bara till minskade transportkostnader, utan också till en lägre miljöpåverkan.
– Säg att två anställda, oberoende av varandra, bokar taxi via Freelway. Då känner tjänsten igen adressen och skapar en matchning. För varor fungerar det på ett liknande sätt – här matchar Freelway interna transporter för större företag, men även transporter inom kluster där mindre företag ingår, säger Tobias Forngren, vd på Freelway.
Nytt samarbete med Dalatrafik genom Swedish Scaleups
Strängnäs-företaget lanserade sin första delningstjänst 2014, då för samordning av varutransporter. Snart såg grundarna att modellen kunde utnyttjas till mer resurseffektiva persontransporter, inte minst i kollektivtrafiken på lands- och glesbygden. 2018 hade de en fungerande plattform och en bra affärsidé, men de behövde hjälp att nå de större aktörerna och få fart på den riktiga tillväxten. Freelway vände sig till Swedish Scaleups.
– Vi var mogna att börja skala upp företaget och sökte kunskap. Programmet Tillväxtsupport passade oss väldigt bra. Innan det hade vi ingen tillväxt, men under 2019 så ökade vi tillväxten med flera hundra procent, säger Tobias.
Hemligheten? Med support av Swedish Scaleups kom Freelway i kontakt med kollektivtrafikföretaget Dalatrafik. Samarbetet blev en succé. Freelway ökade fyllnadsgraden i Dalarnas kollektivtrafik och fick stor medial uppmärksamhet på riksnivå.
– Samarbetet med Dalatrafik har resulterat i flera affärer med större spelare. Flera svenska kollektivtrafikföretag har visat intresse för liknande lösningar.
På vilket sätt fick ni hjälp av Swedish Scaleups?
– Tack vare Scaleups Tillväxtsupport kunde vi färdigställa tjänsten mot kollektivtrafiken. Dessutom fick vi tillgång till konsulter som vi inte hade kunnat finansiera själva. Och så nätverket förstås. Det var jätteviktigt att komma i kontakt med företag i en liknande situation eller som kommit längre. Det gav oss bra perspektiv på det här med skalning.
Tack vare Swedish Scaleups kunde vi färdigställa tjänsten mot kollektivtrafiken. Dessutom fick vi tillgång till konsulter som vi inte hade kunnat finansiera själva. Och så nätverket förstås.
Tobias Forngren, vd på Freelway.
Coronavirusets utbrott har som bekant ställt till det för många företag, inte minst inom kollektivtrafiken. Men mitt under brinnande kris var Freelway snabba att se en möjlighet: att matcha livsmedelsindustrin med taxinäringen.
– Taxi hade tappat massor och var en oanvänd transportresurs. Samtidigt hade livsmedelsbranschen utmaningar. Vi kände att vi ville hjälpa till, och det kunde vi göra genom att samordna hemleveranser av livsmedel, postpaket och apoteksvaror. Vår plattform gjorde att de kunde matchas. I dag har vi ett samarbete mellan Coop och Taxi Stockholm, som sköter hemleveranser av varor i förpackningslösningar från Stora Enso. Smarta varuleveranser med hög fyllnadsgrad kommer att vara vårt fokusområde det närmaste året. Vi har redan fått förfrågningar från andra länder.
Skulle du rekommendera andra att vända sig till Swedish Scaleups?
– Absolut! Jag har bara positiva saker att säga om Swedish Scaleups, vi blev verkligen väl omhändertagna. De skapar bra värden under de timmar vi lade ned i programmen. Dessutom fick vi utvecklingsaktiviteter för att få ihop själva tjänsten, både när det kommer till teknik och design. Utan Scaleups hade det tagit längre tid, eller kanske runnit ut i sanden.
Freelways bästa erfarenheter
från programmet Tillväxtsupport:
- Nätverket.
- Medel att ta in konsulter som vi inte kunnat finansiera själva.
- Bra perspektiv gällande skalning.
Freelway
Produkt: Plattform för samordnade transporter.
Grundare: Tobias Forngren
Grundat: 2014
Ort: Strängnäs