När coronaviruset lamslog världen började det ringa hos Termisk systemteknik. Bolagets innovation, en dubbelkamera-enhet som med hjälp av artificiell intelligens scannar och mäter människors kroppstemperatur, blev plötsligt glödhet. Med hjälp av Swedish Scaleups nätverk har företaget på bara några veckor lyckats ta innovationen från prototyp till säljbar produkt.
I samband med utbrotten av ebola och fågelinfluensan fick Termisk systemteknik frågan om de kunde ta fram ett automatiskt system för att mäta människors kroppstemperatur. Bolaget som grundades av forskare med rötterna i FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, tyckte att idén var spännande. Genom ett automatiserat system kunde man få en mer precis bedömning av huruvida en människa hade förhöjd kroppstemperatur eller inte.
– Vi började utveckla systemet men när det några år senare var färdigt så var epidemin över och marknaden död. Men när coronapandemin slog till blev intresset för vår innovation akut, säger Stefan Sjökvist, vd på Termisk Systemteknik.
I takt med att coronaviruset bredde ut sig öppnades återigen dörren för att lansera innovationen på marknaden – men det var bråttom. Plötsligt befann sig Stefan Sjökvist och kollegorna i en knivig sits – hur skulle de på egen hand få ut en färdig produkt innan pandemin var över?
Lösningen fanns i Swedish Scaleups nätverk
Genom Swedish Scaleups hade de redan kontakt med serieentreprenören Göran Felldin som såg en stor möjlighet i att förverkliga produkten som går under namnet Imafor.
– Det är sällan man stöter på en produkt som har en sån enorm tillväxtmöjlighet som Imafor. Vi har en teknik som är globalt efterfrågad här och nu. Lyckas vi med detta så kan vi göra något bra för människor i världen som just nu oroar sig för att gå tillbaka till sin arbetsplats.
Imafor HPTS 3.0 är ett system som med hjälp av en kameraenhet, en temperaturreferens och en analysmjukvara mäter och scannar av folks kroppstemperatur. Mjukvaran, som Termisk systemteknik utvecklat, läser av människors ansikten och mäter temperaturen i ögonvrån som är den varmaste punkten på en människokropp.
AI-delen i mjukvaran hjälper till att detektera och följa ansiktet – detta ger möjligheten till en noggrann mätning av individen som passerar. Kameran kan sitta uppe i en entré, eller en dörrsluss, på exempelvis en fabrik och har kapacitet att mäta flera människor samtidigt.
– Tanken med Imafor är att den ska få människor att känna sig trygga på sin arbetsplats. När den värsta krisen är över kan det vara tryggt att känna att alla som vistas på jobbet har temperaturscannats – och det gör vi med hjälp av värmekameran, säger Stefan Sjökvist.
Från innovation till färdig produkt
Stefan Sjökvist med kollegor på Termisk systemteknik är forskare och experter på den tekniska biten. Men för att ta en produkt till marknaden behövs bred expertis inom marknadsföring, prissättning, strategi och bolagsbygge. Och det är här som Göran Felldin och hans kollegor på Bizfokus, Mikael Agerås , Victor Negrete och Ulf Stern kliver in i projektet. Tillsammans har de lång erfarenhet av affärsutveckling och att starta och driva bolag både i Sverige och i världen.
– Vanligtvis tar en sån här process mycket längre tid men nu har vi jobbat järnet för att få det här att hända på så kort tid som möjligt. Nyckeln till framgång har varit samarbetet mellan innovation, produktutveckling och bolagsbygge. Vi har kunnat bidra med att snabbt definiera vår positionering och vårt värdeerbjudande och sätta upp en tydlig plan för marknadskommunikation och sälj. Det är otroligt häftigt att så mycket kan hända på så kort tid, säger Ulf Stern.
Förutom Bizfokus har även produktutvecklingsbyrån Prodelox, som också sitter i Linköpings Science Park, varit med i utvecklingen av Imafor. De är vana vid att arbeta agilt och har på rekordtid konstruerat och designat höljet till kameran.
– Att hitta rätt formspråk för att produkten ska utstråla säkerhet och trygghet och ta fram en konstruktionslösning som innebär korta ledtider i prototyparbetet har varit två av projektets största utmaningar. Det har krävts extremt snabba beslut och en tät dialog mellan våra utvecklare och Imafor, säger Anette Therén, marknadschef på Prodelox.
Imafors värmekamera, Imafor HPTS 3.0 (High Precision Temperature Screening), lanseras i dagarna och kommer förhoppningsvis att göra stor skillnad för massor av människor ute i världen under en lång tid framöver.
– Även fast coronaviruset försvinner så finns marknaden för produkten kvar. Tanken är att Imafor ska användas på företag och arbetsplatser där många människor vistas för att skapa en trygg miljö för de anställda. Kan vi bidra med det så är det väldigt spännande, säger Mikael Agerås.
Här är företagen som tagit Imafor till marknaden
Termisk systemteknik:
Fokuserar på att utveckla produkter som med hjälp av värmekameror och Infrarödteknik kan bidra till hög samhällsnytta exempelvis inom brandprevention. Många av medarbetarna har en bakgrund som forskare inom Infrarödteknik (IR) på Totalförsvarets forskningsinstitut. Bolaget drivs av vd Stefan Sjökvist.
Bizfokus:
Verksamhets- och managementkonsulter som arbetar med affärsutveckling av företag. Består av Göran Felldin, Ulf Stern, Mikael Agerås och Victor Negrete. Tillsammans har de lång erfarenhet av affärsutveckling och att starta och driva bolag i Sverige och internationellt. Både it-företaget Intentia och IFS kan räknas till några av konsulternas gemensamma meritlista.
Prodelox:
Produktutvecklingsbyrå som drivs av vd Robert Armerö. Bolaget hjälper sina kunder med innovativ idégenerering, visualiseringar, industridesign, mekanikutveckling, tekniska beräkningar, el- och mjukvaruutveckling, prototypframtagning och produktionsanpassning.