Maria Ström på Kinda Gurka hade många idéer men saknade möjlighet att ta dem vidare. Då kom Swedish Scaleups in i bilden. Nu utvecklar Kinda Gurka en helt ny produkt – med potential att få företaget att växa till nästa nivå.
Kinda Gurka grundades 1958 och är en av Sveriges största leverantörer av inlagd gurka. Strax efter millennieskiftet togs det över av Maria Ström och hennes make, varpå företaget har haft sin gilla gång. Det har varit samma trygga kundkrets och en stadig omsättning på ungefär 15-17 miljoner varje år. Men Maria hade drömmar. Drömmar som hon inte visste hur hon skulle förverkliga. Då kom det en förfrågan om att delta i Swedish Scaleups och Tillväxtsupport.
”Vi var hemmablinda och saknade expertkompetensen för att ta drömmarna vidare. Många idéer stannade på idéstadiet. Utan Swedish Scaleups så hade vi inte varit där vi är i dag. Det är jag helt säker på”, säger Maria Ström.
Genom Tillväxtsupport har Kinda Gurka deltagit i en Growth Circle, vars grupp bestod av åtta företagare från liknande branscher. Tillsammans med Swedish Scaleups experter har deltagarna gjort djupdykningar i allt från logistik och marknadsföring till hållbarhet och mikrobiologi. Maria Ström konkretiserar.
”Vi jobbar med funktionella livsmedel. Då kan det bli många hälsopåståenden. Det kan vara svårt att veta vad man får påstå i sin marknadsföring. Det är många komplexa frågor som inte ens de stora bolagen verkar ha koll på, men affärscoach Elisabeth Ström på Swedish Scaleups kunde via sitt nätverk hitta pålästa experter för oss. Det var personer som kan vår bransch och som tror på våra idéer. Det har stärkt oss. Det var väldigt, väldigt bra.”
Affärscoach Elisabeth Ström på Swedish Scaleups kunde via sitt nätverk hitta pålästa experter för oss. Det var personer som kan vår bransch och som tror på våra idéer. Det har stärkt oss.”
Maria Ström, VD Kinda Gurka
Tack vare Swedish Scaleups har Maria Ström kunnat gå vidare med en helt ny produkt. Hon är förtegen om dess detaljer – det är lite för tidigt än – men berättar att det handlar om ett hållbart livsmedel utvunnet från det som vanligen klassas som restmaterial.
”Det är restmaterial som ska vidareutvecklas. Ur ett hållbarhetsperspektiv känns det jättespännande. Med den nya produkten får vi dessutom ytterligare ett ben för företaget att stå på. Det gör förhoppningsvis att vi kan växa personalmässigt och ha mer bemanning året om. Det är verkligen jättespännande.”
Maria Ström deltog även i en workshop som Swedish Scaleups skräddarsytt för att utveckla just Kinda Gurkas nya produkt. Här fick Maria presentera idén för externa experter med olika, men relevanta bakgrunder: någon var kock, en annan kom från Nobel Science Park, en tredje var livsmedelsproducent.
”Det var ett brainstormingmöte enbart för Kinda Gurka, så häftigt! Den workshopen mynnade ut i säkert 30-40 idéer och dessutom dök det upp saker som inte diskuterats tidigare. Efter mötet återstod två idéer som kändes riktigt intressanta.”
Det har gått drygt ett år sedan Kinda Gurka fick Swedish Scaleups förfrågan. I dag ser inte bara framtidsutsikterna annorlunda ut för företaget. Det gör även den dagliga verksamheten.
”Vi har fått igång en intern pepp eftersom vi varit med om det här. Nu har vi en annan grund att stå på”, säger Maria Ström.
Vad har varit bäst med Swedish Scaleups?
- Att gå från dröm till verklighet med en produkt.
- Att marknadsföra funktionella livsmedel med rätt hälsopåståenden.
- Nätverket. Swedish Scaleups satte ihop en bra grupp där alla var inom samma nisch.
Kinda Gurka
Ägare: Maria och Håkan Ström
Grundat: 1958
Ort: Rimforsa (Söder om Linköping)
Omsättning 2019: 17 miljoner