Epishines solceller för inomhusbruk flyttar gränsen för det möjliga. Genom Swedish Scaleups har företaget fått utrymme att lyfta blicken och växa in i en större kostym. Nu ska bolaget etablera sig som världsledande inom tryckta solceller.
I början av året släpptes Epishines första serieproducerade produkt globalt – en minisolcell optimerad för inomhusbruk. Det är ett stort steg för företaget som har växt fram ur forskning vid Linköpings Universitet. Redan i dag är företaget marknadsledande i sin nisch – solceller som fungerar vid svagt ljus – och är därmed med och skapar en ny tillverkande industri i Sverige.
– Det finns extrema mängder fristående sensorer och skärmar uppsatta runt om i världen. Kan vi få de enheterna att bli självförsörjande genom solceller tar vi också ett stort kliv i en hållbar riktning. Våra celler fungerar för allt som drivs med små batterier med livslängd i ett år eller mer, säger Mattias Josephson, chef för affärsutveckling på Epishine.
Intresset för Epishines produkt har varit stort sedan lanseringen. I mängden av förfrågningar återfinns drömkunder som de globala jättarna inom elektronik och telecom, samt andra namnstarka internationella företag som digitaliserar på egen hand.
För att öka möjligheterna att hantera den förväntade tillväxten har Epishine tagit hjälp av Swedish Scaleups. Bolaget har bland annat fått hjälp med att förbereda företaget för externa investerare, internationalisering och arbete med kompetensförsörjning samt komplex försäljning.
Proaktivitet viktigt redan i ett tidigt skede
Det är minst sagt bråda dagar på kontoren i Linköping och Norrköping när insäljningsprocesserna som pågår under minst 18 månader är i full fart.
För Mattias Josephson och hans kollegor handlade deltagandet i Swedish Scaleups framför allt om en vilja att skapa utrymme för att lyfta blicken och planera framåt. För att klara av att växa in i den större kostym som företaget behövde var de tvungna att avsätta tid för proaktivitet.
– Det var en utmaning för oss att delta i ett program samtidigt som allt pågår som vanligt på företaget och måste hinnas med. Men vi insåg att vi behövde ta den där tiden för att klara av tillväxten. Och vi tvingades också tänka till och förde in längre perspektiv i vår planering, säger Mattias Josephson.
Vill bli störst i världen inom solkraft
Epishines långsiktiga vision är att bli störst i världen inom solkraft. Det ska göras genom världens billigaste och mest miljövänliga solcell.
– Att kunna kombinera allt det roliga i entreprenörskapet med ett jobb där vi är med och löser planetens problem känns otroligt meningsfullt. Det underlättar också i rekryteringen. Vi har lätt att hitta passionerade, drivna och duktiga människor, säger Mattias Josephson.
För Epishine är den största utmaningen just nu att hitta en balans mellan arbete och fritid för de anställda samt att hitta rätt lokaler för ett företag som ständigt växer. Det är framförallt lokaler för produktionen som kräver stora investeringar.
– Det finns inga färdiga mallar för oss att följa. Det innebär både utmaningar men det är också en väldigt spännande miljö att jobba i. De delar från Swedish Scaleups som vi har haft allra störst nytta av var när vi jobbade med problemlösning och hade möjlighet att verkligen anpassa frågeställningarna efter våra specifika utmaningar, säger Mattias Josephson.
Tre bästa erfarenheterna av Swedish Scaleups enligt Mattias Josephson
- Blandningen av människor från olika bakgrunder.
- Att jobba med problemlösning kopplat till våra specifika utmaningar.
- Att vi tog oss tid att lyfta blicken och bli mer långsiktiga i vår planering.
Fakta // Epishine
Produkt: Minisolcell för inomhusbruk
Grundades: 2016
Omsättning: 16 miljoner (2020)
Antal anställda: ett 30-tal
Ort: Linköping och Norrköping