Efter en hjärtinfarkt insåg Thomas Sjölander rödbetsjuicens goda hälsoeffekter. Under varumärket RÅ ville han därför sprida funktionsdryckens lovord, men riktigt så enkelt var det inte. Då kom hjälpen från Swedish Scaleups.

Det har bara pekat uppåt för Norrköpings-företaget Wellnox, som under varumärket RÅ framställer funktionsdrycker baserade på naturliga råvaror. De har gått från att omsätta sex miljoner 2016 till att ligga på 40 miljoner 2019. Men de ljusa tiderna bottnar i desto mörkare sådana. Sagan om Rå började 2013 – året då entreprenören Thomas Sjölander plötsligt drabbades av kraftiga bröstsmärtor. Han hade fått en hjärtinfarkt.

– Efteråt fick jag tips om att dricka rödbetsjuice. Jag märkte att jag blev markant bättre. Det gjordes vetenskapliga undersökningar där man mätte min kärlstelhet. På bara tre månader hade rödbetsjuicen gjort att värdena minskat drastiskt, säger Thomas Sjölander.

Thomas frågade sig: Herregud, varför känner inte hela världen till detta? Funktionsdrycken var alltså född. Ett hinder var emellertid att företag som Wellnox inte får använda sig av hälsopåståenden i sin marknadsföring – hur gärna Thomas än ville, vilka erfarenheter han än hade. Det var då som Swedish Scaleups klev in.

– De anordnade ett seminarium om hälsopåståenden. Där fick vi bra hjälp av en expert på området. Jag lärde mig mycket om det som man kallar för generiska eller underliggande värderingar, så man slipper trixa med hälsopåståenden. Man får helt enkelt positionera sig vid rätt tillfällen och jobba med det som folk känner till, som till exempel att ingefära är bra vid förkylningstider.

En framgångsfaktor är att Wellnox legat rätt i tiden – människor i västvärlden är väldigt hälsomedvetna. En annan är att företaget redan från start fick hjälp att hitta den kompetens som behövdes. Även här var Swedish Scaleups företaget behjälpligt.

När man är i tillväxt brukar man inte ha råd med så kvalificerade människor som vi fick.”

Thomas Sjölander, grundare och VD Wellnox Health AB

– Det arrangerades ett möte där det identifierades vilka behov vi hade. Det visade sig att vi saknade kunskap om logistik, lagerhållning och HR. Då sattes det igång ett arbete med att hitta rätt kompetens. När man är i tillväxt brukar man inte ha råd med så kvalificerade människor som vi fick, säger Thomas.

I dag har Wellnox flyttat in i större lokaler, investerat i en egen produktionsmiljö för 15 miljoner kronor och gått från fyra till tolv produkter. Dryckerna finns redan i Sverige, Finland och Danmark. Nu håller företaget precis på att etablera sig i USA.

– USA är en jättemarknad. Bara i Los Angeles, som vi börjat med, finns det tre gånger så många butiker som det finns i Sverige.

Enligt Thomas Sjölander beror framgången mycket på att han och kompanjonen Mats Tärning tillåtits vara entreprenörer och inget annat.

– Vi har kunnat ägna oss åt det vi kan bäst: att utveckla affären. Utan programmet hade vi aldrig kunnat göra det, eller växa som vi gjort.  

Vad har varit bäst med Swedish Scaleups?

  • Att få hjälp att utveckla vår marknadsföring.
  • Att få hjälp att hitta den kompetens som behövdes rörande lagerhållning och logistik. 

Wellnox Health AB

Grundare och VD: Thomas Sjölander
Grundat: 2014
Ort: Norrköping
Omsättning 2019: 40 miljoner