Näthandelsjätten Amazon finns efter år av spekulationer nu i Sverige. Företag som vill sälja behöver snabbt inta sina startpositioner. Amazon-experten Anna Nordlander har tipsen som skapar succé på världens största digitala handelsplats.
Anna Nordlander kom i kontakt med Amazon redan 2012 via sin kompis bolag The Friendly Swede. Hon blev senare vd för företaget och lyckades under sina två år där dubbla omsättningen enbart via försäljning på Amazon. Nu delar hon med sig av sina kunskaper för att hjälpa andra bolag och entreprenörer som vill ta sina affärer till nästa nivå. Bland annat föreläser hon på Swedish Scaleups i Eskilstuna i höst.
– Den största fördelen med Amazon är att du får en relativt lätt väg utomlands. Strukturen och logistiken finns redan på plats och du kan rida på ett starkt varumärke som ger dig en push till marknader utanför Sveriges gränser. Som ny e-handlare kan det se väldigt tomt ut om du bara har en produkt i din egen webbshop. Med Amazon spelar det ingen roll om du bara säljer en produkt – om det är rätt produkt.
Att sälja på Amazon kräver fokus
Det gäller dock att förbereda sig noga och avsätta mycket tid – det går inte att sköta Amazon med vänsterhanden, säger Anna Nordlander.
– Det krävs att man har fokus och hela tiden är på tårna. Inget är statiskt på Amazon, utan det gäller att hänga med i utvecklingen. Tänk igenom vilka produkter du ska sälja, undersök hur efterfrågan och konkurrensen ser ut, ha koll på sökorden och vilka bilder som gör att du sticker ut – och var beredd att uppdatera ofta. Det är bra om en person har ett helikopterperspektiv för att inte något ska falla mellan stolarna.
5 tips för att lyckas på Amazon
- Vänta inte – sätt igång nu
Amazon kom till Sverige i slutet av oktober. Om ditt företag inte redan finns på Amazon så är det är hög tid att agera nu och dra nytta av världens största digitala handelsplats. - Fokusera på kunden
På Amazon är det Amazon som ”äger” kunden, inte du. Det gör att många företag tror att de kan strunta i kundservicen och lämna allt i Amazons händer. Inget kunde vara mer fel. Du behöver ha stenhårt fokus på kundens behov i allt från produktframtagning till proaktiv kundservice för att nå bra resultat. Recensioner/ratings är en av de viktigaste framgångsfaktorerna på Amazon! - Tänk större!
Begränsa dig inte till Sverige bara för att Amazon nu etablerar sig här. När du ändå måste lägga ner massa tid och resurser på förberedelser är det ju dumt att missa chansen att expandera internationellt. Våga satsa på en större marknad och testa att sälja i till exempel Tyskland eller Japan. - Var flexibel
Var medveten om att allt är rörligt och att du spelar på någon annans planhalva. Det är Amazon som har makten. För att vara med i matchen behöver du snabbt kunna förändra och anpassa din närvaro på Amazon. Det går till exempel inte att ha en femårsplan för hur du ska sälja – saker kan ändras på en dag och det gäller att hänga med i svängarna. - Håll koll på marginalerna
Tråkigt – men viktigt. Amazon tar ut både en månadsavgift och avgifter på varje försäljning. Dock varierar denna kostnad beroende på om du använder Amazons egna logistiktjänster eller inte. Ha alltid en buffert för att klara avgifterna även i perioder då efterfrågan går ner.