Idag upplever vi spelgrafik på konstmuseet och symfoniorkesterns framförande av spelmusik. Genom förflyttningen in i vardagsrum och finrum är spelindustrin idag större än film- och musikindustrin ihop. Sam och Tom Niskanen, gamers sedan barnsben, har vuxit upp i denna era och byggde affär på sin passion.

”Det finns utrymme för lika många olika spelupplevelser som det finns spel. Industrin är så mycket mer än spelen i sig; full av affärsmöjligheter men också en artistisk arena och en möjlighet för människor från skilda värdar att mötas” inleder bröderna när vi ses på Lurkits nybyggda kontor i Ebbepark, Linköping.

Pandemi påskyndade pivot

Som bitna gamers konsumerade de tidigt spelreleaser, strategiguider och nyheter från vitt spridda källor. I det fragmenterade informationsflödet såg bröderna ett problem att lösa. En samlingstjänst blev startskottet där de fick in sin första investering och började jobba heltid i januari 2019. Linköping fick bli bolagets epicentrum tack vare de goda möjligheterna att både bo bra och hitta kollegor med hög kompetens. “Rekrytering har verkligen inte varit ett problem för oss” vittnar Sam. Och i Linköping vill de stanna. Årets plan är att anställa ännu fler på utvecklarsidan för att starta upp ännu ett utvecklingsteam, en ökning som kändes långt borta för bara 2 år sedan.

Lurkit hade en stabil, växande användarbas i form av både konsumenter och influencers på plattformen när pandemin slog men dåvarande lösning nådde inte riktigt den fästkraft som behövdes för reell framgång. Utan att nedslås genomförde de en pivot som landade dem där de är idag.”

”Data är den nya oljan – och vi hade en idé om hur vi skulle paketera det,” säger Sam. 

Lurkit omformade sitt erbjudande till den nya SaaS-lösning som idag erbjuder spelutvecklare och utgivare en analysplattform för livestreamingmarknaden och smarta kampanjverktyg för att komma i kontakt med influencers. 

Teamet som nu vuxit att omfatta både nationella och internationella medarbetare utvecklade och släppte den nya plattformen på bara 6 månader, precis innan jul 2021. Den mötte marknaden med full kraft och precision, inom en månad hade över sjuttio bolag anslutit sig och över trettio nya kampanjer var i gång. 2021 har tillväxten bara fortsatt, från 70 till dagens 650 bolag – och över 1000 genomförda kampanjer. 

Något som Lurkit haft med sig i utvecklingen och utformningen av sina tjänstepaket, är att arbeta aktivt med skalbara lösningar som möjliggör tillgänglighet för kunder i olika storlekar.

”Det finns liknande analysprogram på marknaden men deras prisbild exkluderar många gamingbolag. Även om du är en liten studio ska du kunna ha ett bra underlag för marknadsbeslut,” framhåller Sam.

Idag rör sig trenden ifrån att knyta till sig enstaka stora profiler till att bygga ett nätverk av influencers för att attrahera rätt trafik och få större träffsäkerhet. Idag är över 25 000 influencers anslutna till plattformen som har en gemensam räckvidd på över 100 miljoner fans från hela världen, ett antal som växer med ca 10% i månaden – helt organiskt.

”Utmaningen med att jobba med fler är att det blir mer overhead för bolagen. Där har vi utvecklat ett IT-stöd för full överblick och automatiserat mycket av det manuella arbetet,” säger Tom.

Att verkligen göra skillnad för mindre aktörer och influencers är något som gett Lurkit god publicitet och varumärket stärks genom idel positiva omnämnanden. 

Förtroende författar framgångssagan

Lurkit är ett passionsdrivet företag från start, och trots en årlig fördubbling av medarbetare behålls en tillitsfull och familjär miljö där alla får höras, synas och växa. Devisen att ”bästa idén vinner, oavsett varifrån den kommer”, genomsyrar företagskulturen och kommer driva arbetet i Swedish Scaleups. Att knyta fler kontakter i området och få kunskap från andra kommer kunna bidra i deras expansiva närtid. Både produkten och teamen ska växa utan att tappa känslan i bolaget.

Sam och Tom är öppna och prestigelösa i sina roller och tilliten till sina anställda vill de behålla och stärka.

”Korsfunktionella, självorganiserande team där alla känner eget ansvar att bidra är viktigt för oss,” säger Sam. ”Vår kultur är praktiskt applicerbar i det dagliga arbetet och vi prioriterar verkligen rätt individ i alla rekryteringar.”

Lurkit drivs av att skapa tjänster som löser riktiga problem. De testar iterativt ny funktionalitet och samlar in idéer genom direktkontakt med studios, publicister och användare.

”Feedback är en vital del i vår produktutveckling” säger Sam. ”Som bolag är vi inte intresserade av att gissa rätt, vi vill göra rätt.”

De tre bästa erfarenheterna av Swedish Scaleups enligt Sam och Tom

  1. Stöd in i nästa fas i tillgången till rådgivare med gedigen erfarenhet av SAAS-företag
  2. Med Swedish Scaleups utifrånperspektiv kunna forma en mer effektiv och kärnfull kommunikation och profilering
  3. Bygga starkare lokal anknytning via Swedish Scaleups nätverk

Fakta Lurkit

Produkt: SaaS-lösning för livestreamingmarknaden med ett ekosystem av analys- och kampanjverktyg för spelutvecklare och utgivare samt ett anslutet influcencernätverk
Grundades: 2015
Omsättning: …
Ort: Linköping, Stockholm, Växsjö, Krakow, Bowling Green i Kentucky