Träffsäkra prognoser med hjälp av AI och kvalificerade statistiska analyser har gjort Binary Brains till ett av Örebros snabbast växande företag. I höstas tog bolaget hjälp av Inkubera och programmet Swedish Scaleups för att göra en internationell satsning. Resorna till de brittiska öarna kommer sannolikt att bli täta under våren, berättar vd, Jacob Kihlbaum. 
– Det här var en chans som vi inte kunde säga nej till. Tack vare stöttningen når vi ut på en internationell marknad betydligt snabbare än vad som annars hade varit möjligt.

Binary Brains förmåga att förutse framtiden ger kunderna såväl bättre ekonomi som minskar deras miljöavtryck. Kan man göra träffsäkra förutsägelser om försäljningen, kan man också anpassa både inköp som bemanning. Lönsamhet och hållbarhet blir två sidor av samma mynt. Kompetensen har gett företaget kunder inom en rad branscher sedan starten. Nu fokuserar Binary Brains på kunder inom e-handel, logistik och restaurangbranschen. 
– Inte minst har vi fått olika typer av restaurangkedjor som kunder den senaste tiden, säger Jacob. Men hamburgerkedjor som Brödernas, Jureskog och Bores sticker ut lite. 


Utöver att Binary Brains blivit mer välkända i branschen, gör inflationen att kedjorna jagar besparingar vilket spär på intresset ytterligare.
— I princip blir vi kontaktade av ett ny restaurangkedja i veckan, säger Jacob.

Fokuset på restauranger bygger en djupare kompetens inom företaget. Lärdomar hos en kund kan i viss mån överföras till en annan. Sammantaget leder det till tydliga effektiviseringar.
– Vi har just fått färska siffor på att vi lyckats minska överinköpen hos Brödernas med 95 %, berättar Jacob. Det handlar både om att optimera inköpen och att inte servera mer än vad kunderna orkar äta upp. De besparingar vi åstadkommer motsvarar nästan prisökningarna på råvaror.

Snävare kundfokus kräver på sikt en större geografisk marknad. När Binary Brains anslöt till programmet Swedish Scaleups skedde en grundläggande nuläges- och en hållbarhetsanalys. Nästa steg blev en kombinerad internationell kartläggning och marknadssatsning via den digitala marknadsföringsbyrån Piktiv. 
– Det fanns fler än ett geografiskt alternativ, men vi följer resultaten noga och kan konstatera att vi har störst potential i UK, säger Jacob. När jag träffar Jacob är han just hemkommen från England. Redan nu pågår samtal med en eventuell samarbetspartner och möten med presumtiva kunder bokas. Jacob kan inte (för en gångs skull) göra någon säker prognos för hur snabbt etableringen kommer att bli, men han är ändå entusiastisk över hur snabbt utvecklingen har gått.
– Det finns ett tydligt intresse för våra tjänster, säger Jacob. Och utan stöttningen från Inkubera och Swedish Scaleups hade vi inte varit där vi är idag. Får jag döma av de första kontakterna, kan det här blir riktigt, riktigt bra.

Foto: Jacob Kihlmaum, Binary Brains